Τετάρτη, 12 Δεκεμβρίου 2018

Βάλτε τα ψάρια στη διατροφή σας!

Βάλτε τα ψάρια στη διατροφή σας!

CFN

Τα ψάρια είναι μια από τις κυριότερες τροφές για τον άνθρωπο καθώς περιέχουν πρωτεΐνες μεγάλης βιολογικής αξίας (όπως και το κόκκινο κρέας και τα πουλερικά), πολλές βιταμίνες και καλά λιπαρά οξέα.

Είναι μια τροφή που συστήνεται από αρχαιοτάτων χρόνων και αποτελεί βασικό συστατικό στη πυραμίδα της διατροφής. Το  λίπος των ψαριών αποτελείται από τα λεγόμενα ω-3 λιπαρά οξέα. Τα ω-3 λιπαρά έχουν ευεργετικές ιδιότητες για τον οργανισμό καθώς η συχνή τους κατανάλωση συμβάλλει στη πρόληψη διαφόρων ασθενειών π.χ. στεφανιαία νόσο, εγκεφαλικά επεισόδια κ.α. Τα ω-3 λιπαρά βελτιώνουν τη λειτουργία της καρδιάς, μειώνουν τις αρρυθμίες και παίζουν σημαντικό ρόλο στη παιδική διατροφή καθώς μειώνουν τη χοληστερίνη και τα τριγλυκερίδια . Επίσης τα καλά αυτά λιπαρά οξέα συμβάλλουν στην υγεία του νευρικού συστήματος και είναι απαραίτητα για  την ενίσχυση της μνήμης του εγκεφάλου.

Τα ψάρια χωρίζονται σε δυο κατηγορίες :

στα άπαχα ψάρια και τα λιπαρά ψάρια.  Όλα τα ψάρια περιέχουν λίπος και μάλιστα ω-3 λιπαρά οξέα απλά τα άπαχα ψάρια έχουν ελάχιστη περιεκτικότητα σε λίπος ενώ τα λιπαρά ψάρια είναι αυτά τα οποία προτιμώνται καθώς περιέχουν μεγάλη ποσότητα « καλού»  λίπους. Έτσι στα άπαχα ψάρια περιλαμβάνονται: Πέρκα, γλώσσα, μπακαλιάρος, χριστόψαρο κ.α. Ενώ στην ομάδα των λιπαρών ψαριών έχουμε: Xέλι, Κυπρίνος, Γατόψαρο, Ρέγκα, Σολομός, Ασπρόψαρο,  Σκουμπρί, Τσιπούρα,  Σαλάχι, Zαργάνα,  Παλαμίδα, Μπαρμπούνι,  Ξιφίας, Πέστροφα.

Τα ψάρια αποτελούν σημαντική πηγή  βιταμινών και ιχνοστοιχείων. Ψάρια όπως ο σολομός και ο ξιφίας είναι πλούσια σε βιταμίνη Α, η οποία  συμβάλλει στη φυσιολογική λειτουργία των ματιών . Μια άλλη πολύ σημαντική  βιταμίνη την οποία περιέχουν τα ψάρια είναι η βιταμίνη D,  η οποία είναι υπεύθυνη για τη διατήρηση των οστών και των δοντιών του οργανισμού μας αλλά και για την απορρόφηση ασβεστίου και φωσφόρου.
Οι βιταμίνες Α και D βρίσκονται κυρίως στα λιπαρά ψάρια.  Πέρα από αυτές τις βιταμίνες τα ψάρια μας παρέχουν και άλλες βιταμίνες, κυρίως του συμπλέγματος Β, όπως Β1, Β2, νιασίνη και Β12, που είναι σημαντικές για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού. Το ασβέστιο και ο φώσφορος θεωρούνται και αυτά πολύ σημαντικά στοιχεία για τον οργανισμό μας και βρίσκονται κυρίως στα μικρά ψάρια και τα κόκαλά τους π.χ. μαρίδα, γαύρος

Φρέσκο ή κατεψυγμένο ψάρι;

Το κατεψυγμένο ψάρι θεωρείται  «παρεξηγημένο»  καθώς οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουν ότι μόνο το φρέσκο ψάρι είναι κατάλληλο προς κατανάλωση. Μπορούμε να καταλάβουμε ότι το ψάρι είναι φρέσκο από την εξωτερική του εμφάνιση π.χ.  όταν τα μάτια του είναι λαμπερά, διατηρεί το σχήμα του και δεν υπάρχουν πολλές  αλλοιώσεις πάνω του,  έχει το φυσιολογικό χρώμα κ.α.
Όσον αφορά το κατεψυγμένο ψάρι, είναι προτιμότερο να φάμε κατεψυγμένο ψάρι, παρά να μην φάμε καθόλου ψάρι. Με την κατάψυξη μπορεί να χάνονται σημαντικές ουσίες των ψαριών και να έχουμε απώλεια βιταμινών , όμως η υψηλή περιεκτικότητα των ψαριών σε συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά υφίσταται ακόμα και μετά την κατάψυξή τους. Το ψάρι πρέπει να καταναλώνεται 1 με 2 φορές την εβδομάδα και είναι προτιμότερο σε περίπτωση που δε μπορούμε να καταναλώσουμε φρέσκο ψάρι, να καταναλώσουμε κατεψυγμένο.